Het leven in Cusco - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Lisa Duvekot - WaarBenJij.nu Het leven in Cusco - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Lisa Duvekot - WaarBenJij.nu

Het leven in Cusco

Blijf op de hoogte en volg Lisa

15 Juli 2014 | Peru, Cuzco

Hallootjes daar in het warme kikkerlandje!

Het is hier KOUD, ik zit op het binnenplaatsje van het huis van mijn familie te typen op hun minilaptopje en mijn vingers vriezen er bijna af! En als ik straks door het zonnetje naar de Spaanse school loop voor mijn les, is het weer superwarm... Zo gaat het hier elke dag in Cusco, dat inmiddels al helemaal m'n stadje aan het worden is!

Alweer 11 dagen geleden nam ik vanaf Antwerpen Centraal de Thalys naar Schiphol. Mijn reis begon al goed, want precies op de dag van mijn vertrek ging er een vrachtwagen op het spoor bij Schiphol liggen. De Thalys dropte me in Rotterdam, en na 2x overstappen en vertraging kwam ik, drie kwartier later dan gepland, maar uiteindelijk toch op Schiphol aan. De uitzwaaiers stonden me al op te wachten, hen was het ook gelukt!

Vervolgens the Atlantic over naar Lima! 12 en een half uur lang geslapen, gegeten, en mijn Wat&Hoe Spaans doorgekeken, want ik vond dat ik toch wel wat standaard woordjes en zinnetjes moest weten, ook al kon mijn familie waarschijnlijk wel een beetje Engels (wat later dus totaal NIET zo bleek te zijn).
Aangekomen op de luchthaven van Lima verliep alles vlekkeloos. De vage formulieren die ik moest invullen bleken allemaal goed te zijn, de mevrouw bij de douane ging aan de hand van mijn "fake voucher" voor Spaanse lessen in Bolivia, waardoor het leek alsof ik niet langer dan 90 dagen in Peru zou zijn (want de standaard stempel is voor 90 dagen), uitrekenen hoe lang ik in het land zou zijn en gaf me zelfs een stempel voor 120 dagen (?), en er stond netjes een taxichauffeur te wachten die me naar mijn hostel reed. Mijn Hoe&Wat zinnetjes meteen uitgeprobeerd, terwijl ik met verbazing naar het verkeer keek. Meneer stuurde de auto in elk gaatje dat hij kon vinden, drukte om de 5 seconden op de toeter en deed ondertussen met een pink aan het stuur nog even zijn gordel om.

Hostal Mami Panchita zorgde ervoor dat mijn ontbijt de volgende dag om half 5 's ochtends klaar stond, en dat ik daarna keurig op tijd naar het vliegveld werd gebracht voor mijn vlucht naar Cusco. Alleen kreeg ik bij de incheckbalie te horen dat die 4 uur vertraging had… Gelukkig had ik nog allemaal tijdschriften bij me, en kwam er op een gegeven moment een Peruaan naar me toe die me vanalles over de Peruaanse cultuur heeft verteld en in mijn reisgids allemaal plekken heeft aangewezen die ik sowieso moet bezoeken. Zo kwam ik de tijd wel door, en de vlucht zelf was heel kort. Wel een prachtig uitzicht over de Andes!

Op het vliegveld van Lima stonden John en Mireilla, vader en dochter van de familie, me op te wachten. We reden naar huis, waar enorm veel mensen waren! Ik kwam er de volgende dag dan ook pas achter wie nou wel en niet bij de familie hoorden. Ik ontdekte later ook dat dit huis een Bed&Breakfast is, dus elke dag slapen er andere mensen, heel gezellig. De familie is sowieso heel aardig en gezellig, hier kan ik wel een maandje blijven! Het zijn vader John, moeder Ayde en kinderen Rodrigo en Mireilla, van 10 en 12. Oma Cevera is er ook heel vaak en dan eten we altijd heerlijk! Ik slaap met Chelsea, een Amerikaans meisje die hier ook vrijwilligerswerk doet, op de kamer. En Adrian, een Costa Ricaanse historicus die hier zijn archief bijwerkt of zo, is hier ook voor langer. Meteen werd ik door Chelsea, Adrian en Paolo (broer van Ayde) meegesleept naar een klein cafeetje om Nederland – Costa Rica te kijken. Geweldig, ik stond daar als enige met mijn oranje sjaal voor Nederland te juichen, en alle Peruanen die Costa Rica supportten, en natuurlijk Adrian, kwamen me feliciteren. Leuke eerste middag/avond, maar ik had zo lang gereisd en was ook nog eens opeens op 3300 meter hoogte beland, dat ik de hele zondagochtend nog heb geslapen. ’s Middags nog even met Chelsea naar het centrum gegaan (kwartiertje lopen, we zitten hier goeeed!), waar een soort festival was met allemaal kraampjes vol met cuy: cavia’s! Allemaal hele dooie beesten opgestapeld en dan is het de bedoeling dat je dat opeet! We hebben het nog niet geprobeerd...

De volgende dag begonnen mijn lessen. Ik zat met 4 Duitsers en 2 Amerikanen in een klasje, wat veel te veel was. Het ging ook heeeuuul langzaam. De volgende dag werden we opgesplitst, en omdat de Duitsers elkaar kenden en graag bij elkaar wilden, eindigde ik met de 2 Amerikanen... Aaaargghh dat ging zoooo langzaam die eerste week! En die lerares was ook niet alles. Op mijn tweede lesdag heb ik haar al 2x moeten verbeteren, gewoon hoe je een woord spelde in het Spaans... Gelukkig zit ik deze week weer met 3 Duitsers en een goede lerares, gaat een stuk beter. En verder maakt het ook niet heel veel uit, want het echt klaslokaal is gewoon de stad. En dan zie ik dat het toch snel gaat, want ik kom er in de winkeltjes, travel agencies en restaurantjes altijd uit met mijn Spaans.

Dinsdag ontmoette ik Lisa, ook uit Nederland. Ze was er al een week langer en had ook les op mijn school. Die dag heb ik een Peruaanse telefoon gekocht voor omgerekend een 10tje, en zijn we naar San Pedro, een grote markthal, en Christo Blanco, een groot wit Christusbeeld bovenaan Cusco geweest. Met de bus! En niet met zo’n grote normale, maar met een klein Cuscobusje waar iedereen in wordt gepropt en zo’n busjongen de deur opengooit waar je eruit moet en je er aan de kant van de weg uitgooit. Kost 70 centimos (gedeeld door 4 en dan heb je het in eurocent), en af en toe komt er een minilama mee de bus in. Was een hele belevenis, en gelukkig waren er genoeg behulpzame Peruanen om ons te vertellen hoe we het moesten doen. Een vrouw heeft zelfs haar eigen bus gemist om ons de weg te wijzen! Lieeef :) De rest van de week ben ik veel met Lisa opgetrokken, want ze woont 3 min lopen hiervandaan! Donderdag naar de salsales op school, en daar allemaal Nederlanders die in de apartementen daar zitten ontmoet. Volgende maand zit ik daar ook. Daar zijn we vrijdag mee uit geweest, en zaterdag mee uit eten. Ooo het is zo goedkoop hier allemaal! Vrijdag een uitje met de klas naar het chocolademuseum, en zaterdag en zondag heb ik twee tours gedaan. Ik had niet verwacht dat ik iemand zou zijn om met zo’n tour mee te gaan, maar ze zijn hier zo cheap en makkelijk! Zaterdagochtend naar Valle Sur geweest, en zondag naar het bekende Valle Sagrado, de Heilige Vallei. Heel veel Inca ruines bekeken, ik zal proberen foto’s bij te voegen. Alleen bij Valle Sagrado was ik mijn camera vergeten mee te nemen, die foto’s krijg ik later van Lisa. Ook nog allemaal tips gekregen van een Singaporanees (?) voor hostels enzo na mijn tijd in Cusco, want hij had al aardig wat afgereisd!

Deze week ’s middags les van 2 tot half 7, niet zo’n geweldige tijd... Maargoed voor een weekje is het prima, zo lang ik maar niet weer met Amerikanen in een klasje moet :)
Dus ik ga mijn spullen pakken en naar de les,

Hasta luego!

  • 15 Juli 2014 - 21:45

    Gea Bouma:

    Lieve Lisa,
    Wat een verrassing om zo'n uitgebreid verslag van jouw per e-mail te krijgen.
    Ik ben inmiddels weer thuis en heb de Jungfrau en de Aletsch gletser in volle glorie gezien.
    Dat was de enige dag dat de zon heeft geschenen, maar dat was dan ook fantasties.
    Verder heb ik Zwitserland in de wolken mist en regen gezien.
    Geweldig! Wat beleef jij veel in korte tijd. Ik zie met spanning naar je volgende bericht uit.
    En ik hoop dat het me lukt dit bericht te versturen, zodat het bij je aankomt.
    Dikke kus! Oma Gea

  • 23 Juli 2014 - 12:29

    Adri:

    Dag Lisa .
    ,Wat ontzettend leuk je uitgebreide reisverslag te lezen. Ik was net die dag met oma wezen wandelen, in Den Haag, een stukje van het kustpad. Momenteel zijn Marco en Willi hier om mijn computer weer een beetje op orde te brengen, hierdoor kan ik nu dus ook reageren! Wens je veel succes toe met de spaanse cursus en ben benieuwd naar je verdere ervaringen. Het is hier erg moois weer,boven de 25 gr.
    Wees vooral voorzichtig. Liefs, Adri

  • 24 Juli 2014 - 19:37

    Merel:

    Ahhh Lies, wat klinkt dit muchos gaafos! Kan niet wachten op je volgende reisverhalen! Heeeeeeel veel plezier verder! Dikke knuffel en adios ^^

  • 04 Augustus 2014 - 18:43

    Jeroen:

    Hoi lies,
    Eindelijk hebben we na 3 weken corsica ook weer een plukje wifi, dus kon ik je foto's bekijken.
    Leuk hoor.
    Ben benieuwd of je ook je filmpje/ foto's van je bungeejump er op geplaatst weet te krijgen.....
    Wil ze heel graag zien.
    Als het goed is ben je net verhuisd naar je app. dit weekend en vandaag begonnen in de ziekenhuispost.
    Ben heel benieuwd naar je volgende verslag!
    Groeten, ook van Nienke, Douwe en Vera.
    Jeroen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisa

Actief sinds 13 Juni 2014
Verslag gelezen: 565
Totaal aantal bezoekers 10959

Voorgaande reizen:

04 Juli 2014 - 03 Februari 2015

Mijn reis door Zuid-Amerika

Landen bezocht: